Så marknadsför du din nystartade fiskebutik
När du öppnar fiskebutik är marknadsföringen viktig. Det är inte som förr, att alla i byn eller stan väljer att handla i din fiskebutik bara för att den ligger lokalt. Du måste synas både på plats och online. Du kan dessutom börja marknadsföra din fiskebutik redan innan den öppnats. På så sätt har du bättre chans att locka kunder redan till öppningsdagen.
För att locka kunder till fiskebutikens öppningsdag, passar det utmärkt att köpa produkter såsom gatupratare och griffeltavlor hos Skyltab som du kan låta annonsera ut öppningserbjudanden ett tag innan butiken öppnats. Placera den utanför lokalen och skriv om en viss rabatt till nya kunder, eventuella öppningsevenemang som lockar kunder, eller bara några välkomnande rader som uppmärksammar den kommande butiken.
Men tänk på hur viktigt det är att all marknadsföring är ärlig och korrekt, vilket tydligt uttrycks av Konsumentverket: ”Får inte vara vilseledande”.
Viktigt att synas på plats
När butiken väl har öppnat passar gatupratare utmärkt till att dela med dig av lockande kampanjer och rabatter. Affischer är också ett bra alternativ, där kan man skriva öppettider eller information om fiskebutiken eller produkter, samt långsiktiga fasta erbjudanden. Affischerna kan tryckas upp av Skyltab, där du kan välja om du ska ha affischer som passar för inomhus- eller utomhusbruk. Det kan även vara bra att ha ett visst samarbete med andra lokala företag och butiker, då ni kan komma överens om att ha varandras reklamaffischer eller broschyrer i butiken. Såvida ni inte är konkurrenter, givetvis.
Gör fiskebutiken synlig online
Det är viktigt att synas online. Även om du väljer att inte ha en webbutik, så lönar det sig att ordna en hemsida till fiskebutiken. Där kan du samla information och annan marknadsföring. Du skulle även kunna skapa en vlogg om fiske, för det kan också bidra till bättre synlighet – och öppna upp för nya kunder från nya målgrupp.